Zpět na výpis článků

Gilgameš s Dido v novém hávu

Zcela unikátní inscenaci si na konec sezony připravilo Národní divadlo v Brně. Umělecký šéf opery Jiří Heřman se vrhl na propojení dvou starověkých mytologických příběhů, Eposu o Gilgamešovi Bohuslava Martinů a barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella. Na hudebním nastudování má podíl odborník na poučenou interpretaci staré hudby, dirigent a zakladatel souboru Collegium 1704, Václav Luks. Premiéra se uskuteční v pátek 13. května v Janáčkově divadle.

V jeden večer tak diváci shlédnou oratorium na námět jednoho z nejstarších zaznamenaných příběhů vůbec společně s operou zpodobňující příběh, který má kořeny již v mýtech o hořící Tróji a založení Říma na motivy Vergiliovy Aeneidy. „Proč lidem není dána nesmrtelnost, a proč nás opouští ti, které milujeme? To jsou otázky společné oběma příběhům a z nich vychází i naše inscenace,“ vysvětlují inscenátoři důvod propojení obou látek. V interpretaci Jiřího Heřmana se vrátíme do vzpomínek starého Gilgameše, jenž ztrácí svého nejlepšího přítele Enkidua, a Belindy prožívající odchod milované sestry Dido.

Už v úspěšné inscenaci Hry o Marii ukázal sbor opery Janáčkova divadla své kvality a další šanci tak dostává opět v díle Bohuslava Martinů. Obě látky jsou z velké části postaveny na velkých sborových pasážích a sbor se bude velkou měrou pravděpodobně podílet i na dění na jevišti. Scéna Dragana Strojčevského a light design Daniela Tesaře slibují velkolepou podívanou pod vedením dirigentů Marka Ivanoviće, Václava Lukse a Roberta Kružíka.

 

Národní divadlo Brno – Epos o Gilgamešovi/Dido a Aeneas. Režie: Jiří Heřman. Hudební nastudování: Marko Ivanović, Václav Luks. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Alexandra Grusková. Choreografie: Jan Kodet. Světelný design: Daniel Tesař. Dirigenti: Marko Ivanović, Václav Luks, Robert Kružík. Sbormistr: Pavel Koňárek.

Premiéra 13. května 2016 v 19:00 v Janáčkově divadle.

 

Foto: Marek Olbrzymek

 

 

Poslední články autora